Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Uit de archieven: Memoires van Hayrettin Paşa (16de eeuw)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Uit de archieven: Memoires van Hayrettin Paşa (16de eeuw)

    Hayrettin Paşa beter bekend als Barbarossa was een regeerder van Algerije en Tunesië onder de Ottomaanse bezetting. Hij stierf in 1546. Zijn memoires zijn onlangs naar het Arabisch vertaald en gedigitaliseerd. Een fragment:

    “Ik pakte mijn zwaard, trok mijn imperiale kleding aan en hees de vlag van de prinsen op een hoog gelegen plaats naast mij. Ik voelde me gelukkig. De Spanjaarden kunnen me na vandaag niet meer storen. De grote Sultan Selim Khan staat achter mij. Ik krijg alles wat ik hem vraag. Hij is gul en hij bescherm mij. Ik heb in de avond een groot feest georganiseerd om Hussein Aga te belonen voor zijn werk als ambassadeur. Hij heeft zijn taak naar behoren uitgevoerd en krijgt een hoge functie in Algerije.


    Er is geen twijfel mogelijk dat Spaanse ongelovigen onze grote vijanden zijn net als die van Genoa. Maar sinds we in Algerije zijn hebben we veel last gehad van lokale prinsen en hun gelijken in Tunesië en in Marokko die onze aanwezigheid bestrijden. Marokko werd door een Sultan geregeerd die behoort tot een oud geslacht. Maar hij verloor de laatste tijd veel van zijn macht als gevolg van onderlinge strijd. In heel Noord Afrika was er geen ander belangrijk land als Marokko. Tunesië en Tlemcen werden geregeerd door de Hafsiden en de Banu Abd Al Wadi maar hun macht stelt niet veel voor.”

    In de propaganda van de Moslim Broederschap en sommige Turkse media gericht op Marokkanen wordt het idee geopperd dat Marokko onder gezag was van Midden Oosterse politieke hegemonie. In werkelijkheid heeft het land nooit deel uitgemaakt van enig Kalifaat. Marokko was sinds de Middeleeuwen een onafhankelijk land. De memoires zijn hier te downloaden: https://tinyurl.com/ys8v9pbj

Working...
X