Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Update: Digitaal activisme in Marokko, hoe echt is het?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Update: Digitaal activisme in Marokko, hoe echt is het?

    Update: 01 augustus 2022

    Aziz Akhannouch, premier van Marokko, staat onder druk, althans als het ligt aan hashtag Akhannouch_degage die social media in de laatste dagen domineert. De onderzoeker Marc Owen Jones heeft 19.000 tweets geanalyseerd en kwam tot een ander conclusie. Hij is een onderzoeker van trends op Internet. Zijn nieuwste publicatie verschijnt in juli 2022: Digital Authoritarianism in the Middle East. Deception, Disinformation and Social Media: https://bit.ly/3B4scv0

    De volgende analyse van Marc Owen Jones gedeeld via zijn Twitter account toont aan dat er nepaccounts actief zijn tussen 14 en 16 juli. De onderstaande grafiek is een aanduiding van wanneer de trend het meest actief was in genoemde periode: https://ibb.co/r7zjrvX Niets opmerkelijks hier maar een onderzoek van de ongeveer 10.000 unieke accounts onthult dat op 15 juli 522 accounts tussen 2008 en 16 juli 2022 zijn aangemaakt. In juli 2022 zijn dat er 796 nieuwe accounts.

    De gemiddelde aanmaak van een account per maand is slechts 59. Dat is zeer onregelmatig. Hoewel nieuwe mensen zich op crisismomenten bij Twitter aansluiten, is dit aantal nog steeds ongebruikelijk. Maar ook wijst een nadere analyse van 522 accounts dat ze zich op dezelfde manier gedragen. Dat wijst op coördinatie of een campagne om mensen te beïnvloeden.

    Dat wil zeggen dat 98% van die accounts publiceert tweets met dezelfde inhoud maar dan met andere woorden in plaats van de volledige functionaliteit van Twitter te gebruiken (bijvoorbeeld retweet, antwoorden, vermelding in de retweet... ). Ze publiceren dus unieke tweets. Hoewel je misschien denkt dat ze nieuw zijn op twitter, dit is toch niet hoe het echt werkt. Bovendien tweeten de meeste van deze accounts exact dezelfde drie hashtags, wat wijst op coördinatie, samenwerking en aansturing. Dat zijn geen toevallige handelingen van een gemiddelde gebruiker van Twitter.

    Er waren ook verdachte accounts die alleen actief waren gedurende de hele campagne. Houd in gedachten bij dat dit het laaghangende fruit is. Er zijn er waarschijnlijk nog veel meer verdacht om niet te zeggen dat veel getoonde emoties in de tweets onecht zijn. Het lijkt er dus op dat de hashtag Akhannouch_degage wordt gemanipuleerd, maar door wie en met welk doel is niet duidelijk. Misschien zijn het tegenstanders, misschien zijn het zijn vijanden, of degenen die van elders proberen de aandacht op hem te richten. Misschien willen mensen hem gewoon weg hebben.

    Het is niet de eerste keer dat er een campagne op Internet wordt gevoerd tegen de huidige premier van Marokko. In 2018 waren bedrijven gelieerd aan zijn familie het doelwit van een boycot door anonieme accounts op Facebook. Deze studie toont onbekende feiten over de boycot: https://tinyurl.com/yxsteyhg

    Kort na de boycot werd in Marokko een wetsvoorstel ingediend om laster op Internet en nep activisme een halte toe te roepen. Het wetsvoorstel wil de reputatie van producten en bedrijven beschermen tegen schade veroorzaakt door ongegronde klachten.

    Aziz Akhannouch was voordat hij in september 2021 premier van Marokko werd, manager van een van zijn familiebedrijven gespecialiseerd in distributie van brandstof. Hij heeft zijn ontslag genomen om in de politiek actief te worden, zijn loopbaan is hier te lezen: https://tinyurl.com/u4xmsvcc
Working...
X