Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Docu: "De islam van mijn kindertijd"

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Docu: "De islam van mijn kindertijd"

    Documentaire "L'islam de mon enfance" (De islam van mijn kindertijd) is de winnaar van het Film en Documentaire Festival Issni n Ourgh 2019 in Agadir. De film is van Nadia Zouaoui uit Canada en vertelt de politieke, religieuze en maatschappelijke veranderingen uit haar kindertijd: "Ik ben opgegroeid in een moslim land waar religie en cultuur altijd naast elkaar bestonden. Maar naarmate ik opgroeide werd ik meer en meer bewust dat er iets niet klopt in mijn omgeving. Alles begon op school toen de eerste religieuze mannen als docenten werden aangesteld. Ze begonnen ons te vertellen hoe we moesten denken en leven. Later verschenen steeds meer mannen met baarden en vrouwen met hoofddoeken in de media. Iedereen begon te preken over wat wel mag en niet in de islam. Op satellieten zenders waren er ook meer van deze mannen uit de Arabische Golfstaten. Ik begreep later dat ze hun eigen religieuze tradities hadden. Ze wilden dat wij die ook overnamen want dat waren de enige echte islamitische tradities. We moesten definitief breken met ons verleden, met onze ouders en voorouders. De levenswijze van deze nieuwe mensen werd het jaar nul waarin iedereen een nieuw leven mee dient te beginnen. Alles wat daarvoor ligt is heidendom. Mijn wereld werd steeds benauwd en eenzijdig. Er is ook geen ruimte meer voor spiritualiteit. Ik snakte naar adem. De vrijheid van mijn kindertijd was voor goed voorbij." Duur documentaire: 1 uur 30 minuten. Land van herkomst: Quebec, Canada. Ondertiteling: Frans.
Working...
X