Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Betekenis en toepassing aghanim

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Betekenis en toepassing aghanim

    Riet is een van de duurzaamste planten die overal in de wereld wordt gebruikt. In Marokko wordt riet voor verschillende toepassingen gebruikt: daken van de huizen, meubels zoals stoelen, tafels, kasten, lampen, hekken, muziekinstrumenten, matten ... In vroegere eeuwen werd het als pen gebruikt om te schrijven. Gedrenkt in een inktpotje kun je er prima mee schrijven. Riet behoort tot de grassenfamilie en groeit aan de waterkant van rivieren en beken. De kleinste toepassing van riet in Marokko is zeer waarschijnlijk een soort vingerhoed om de vingers te beschermen tegen stengels tijdens het oogsten. Een klein stukje riet gesneden en aan een kant dicht wordt gebruikt als een soort vingerhoed. De naam van de riet in Tamazight is aghanim. Meervoud daarvan is ighanimn. Er bestaat ook een oud liedje over aghanim gezongen tijdens het oogsten: iherg udad a talxatemt - yiwd unebdu gih-as taghanimt = Mijn vingers zijn verbrand, o ring, de zomer is aangebroken, ik heb mijn vingerhoed aan. Aghanim heeft ook andere betekenissen. Tighanimin n ighil = de dunne botten in de arm = radius, cubitus. Tighanimin udar = dun bot in het been = tibia. Uitdrukking: Iga imendi tighanimin = letterlijk er zit riet in het graan = betekent dat graan een bepaalde hoogte heeft bereikt. Bron: Dictionnaire Français - Tamazight. Maroc Centraal, Awal-Harmattan, 1991.
Working...
X