Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Frankrijk beëindigd operatie Barkhane in Mali

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Frankrijk beëindigd operatie Barkhane in Mali

    Frankrijk maakt gebruik van de nieuwe staatsgreep in Mali om een einde te maken aan de zeven jaar oude militaire operatie Barkhare. Maar dat betekent niet dat de Fransen weg zullen gaan. Ze strijden in de Sahel tegen wat ze terrorisme noemen maar ze zijn geen stap vooruitgekomen. Het islamitische verzet is erin geslaagd de lokale bevolking achter zich te krijgen. Jeune Afrique heeft deze week Mahmoud Dicko geïnterviewd. Hij is een bekende imam in Mali :

    “Het is niet aan Frankrijk om te dicteren wat we in Mali moeten doen. Je moet weten wanneer je bescheiden en tolerant moet zijn. Als je een bevriend en soeverein land militair helpt dan is dat niet hetzelfde als je eigen wil opleggen. De toon van de Fransen komt vaak verkeerd over bij de mensen. Dat roept verzet op. Dat verzet radicaliseert als de toon niet matigt. Maar je kunt radicalisme niet met radicalisme genezen. Ik weet dat Frankrijk mij niet leuk vindt omdat ik geen priester ben. Ik ben een imam, een woord waar ze in Frankrijk bang voor zijn. Maar het zijn niet de imams die dit land hebben geplunderd, groepen tegen groepen hebben opgezet en een slecht bestuur aan het zadel hebben geholpen. Het zijn politici die miljarden hebben gestolen en het land naar de afgrond hebben gebracht. Ik ben nooit minister geweest en kunnen ze me niets verwijten."

    Jeune Afrique ( betaalde versie) : https://tinyurl.com/4ntmk2xm
Working...
X