Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Sarkozy lovend in zijn boek over koning Marokko

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Sarkozy lovend in zijn boek over koning Marokko

    Een fragment uit het nieuwe boek van Nicolas Sarkozy “Le temps des combats” (Uitgeverij Fayard, vanaf 22 augustus in de boekwinkel):

    “Hij sprak uitvoerig met mij over zijn verlangen om Marokko te democratiseren en te moderniseren. Hij had al de hervorming van de grondwet in gedachten, waardoor Marokko van alle landen in de regio een van de weinigen was die geen "Arabische lente" heeft meegemaakt. Zijn visie op de kwestie van de Moslimbroederschap (islamitische PJD partij) was gedurfd en vooruitziend:

    “Ik zal een van ze als premier benoemen als ze de parlementsverkiezingen winnen. Het is beter dat ze worden geconfronteerd met de realiteit van de macht dan dat je martelaren van ze maken door ze in de gevangenis te stoppen”, vertelde hij me. Ik was vol ongeloof.

    Toch is dat precies wat er later is gebeurd. De Moslimbroederschap kreeg minder dan 10% van de stemmen van de Marokkanen! De monarchisten hebben gewonnen. Hij was de enige die de Moslimbroederschap anders heeft behandeld. De feiten gaven hem gelijk. Dankzij deze verlichte koning blijft Marokko vandaag de dag een eiland van stabiliteit binnen een moslimwereld die door crisis en verdeeldheid wordt geteisterd. (…) Hij is een man die ik altijd heb bewonderd en gerespecteerd. »
Working...
X