Aankondiging

Collapse
No announcement yet.

Gratis navigatieapp voor fietsen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Tijd
  • Show
Clear All
new posts

  • Gratis navigatieapp voor fietsen

    Maps.me is een gratis navigatieapp om je weg overal in de wereld te vinden. De app is geschikt voor auto rijden, wandelen en fietsen. Ik heb het in juli en in augustus 2020 gebruikt om te fietsen in de Baltische staten en in Scandinavië. In totaal heb ik de app gebruikt om meer dan duizend km (routekaart) te fietsen in 5 verschillende landen: Letland, Estland (Riga - Tallinn), Finland (Helsinki - Turku), Zweden en Noorwegen (Stockholm - Oslo). Ik ben onder de indruk van de nauwkeurigheid van app. De getoonde fietswegen op de kaart zijn precies. Zowel in de steden als daarbuiten heb ik weinig problemen ondervonden met de navigatie. Ook bij het oversteken van de meest complexe kruisingen in verkeersdrukte in grote steden verliep foutloos. De paar keer dat ik verkeerd heb gereden lag het niet aan de app maar aan fout gelezen gegevens op de kaart. Ik heb het op mijn iPhone gebruikt dat 1x per 24 uur opgeladen moet worden. De app verbruikt weinig stroom omdat er geen Internet nodig is tijdens de navigatie. Maar je moet wel voordat je op reis gaat de kaarten van landen downloaden waar je gaat fietsen. Tijdens het fietsen hoef je nog alleen af en toe te checken of je goed rijdt. Maar er was wel een nadeel. De app maakt geen onderscheid tussen wegen van asfalt en wegen van gravel. Zo heb ik meer dan honderd km in Letland, Zweden en Noorwegen offroad en via bospaden gereden. Gelukkig kon de fiets ertegen (Foto fiets). En de staat van onderhoud aan de wegen was vaak redelijk. Kortom ik ben onder de indruk van de app. Een aanrader voor iedereen die gratis navigatie zoekt om te fietsen. Mijn eerst volgende fietsvakantie is in Marokko, als corona het toelaat. Daar wil ik het nog een keer testen.

    App geschikt voor: Android & iPhone
    Kaarten geschikt voor: wereldwijd
    Kosten abonnement: gratis
    Navigatie geschikt voor: auto, fiets, ov, taxi, wandelen
    Gebruiksgemak: goed
    Offline navigatie: goed
    Betrouwbaarheid navigatie: goed

    Pluspunten:
    + Gedetailleerde kaarten in kleur
    + Vermeldt ook huisnummers
    + Geeft klimmen en dalen in meters
    + Berekent resterende afstand in km en in uur
    + Geen Internet nodig
    + Laag stroom- en dataverbruik

    Minpunten:
    – Maakt geen onderscheid tussen gravel en asfalt (nodig om de juiste banden te kiezen)
    – Je moet zelf omleidingen door wegwerkzaamheden uitzoeken voor je op reis gaat
    – Toont geen snelheidslimiet op de weg (gelukkig hebben de meeste landen verkeersborden)

    Eindoordeel: goed
    Website maker: www.maps.me

    Tekst: H. Amouch

    Meer fietsverhalen op deze website:

    Maroc Cycliste est un site de cyclotourisme dédié au voyage à longue distance à vélo au Maroc.

  • #2
    Update paklijst fietsen (zomer 2021)

    De zomer komt eraan en het is tijd om te gaan fietsen. Ik heb de afgelopen jaren met plezier onderstaande lijst van spullen gebruikt. Twee kleine tassen achter op de fiets zijn voldoende. Het voordeel is dat alle spullen bij elkaar onder de 05 kilo wegen. Dat scheelt kracht bij het klimmen in de bergen. Het lichte aluminium frame en de Tubus bagagedrager maken de fiets niet zwaarder dan 20 kilo, inclusief de bagage. In de tassen zit alles wat ik nodig heb om een paar weken te kamperen. Er ontbreken spullen om te koken. Maar ik eet onderweg in restaurants. Bij lange afstanden zonder tussenstop koop ik een kant en klare maaltijd. Drinkwater is binnen de EU nooit ver weg. Hygiëne hangt af van de kwaliteit van de campings. Maar dat is zelden slecht. Let wel op: deze lijst is alleen binnen de EU in de zomer getest. De laatste keer was vorig jaar 2020 bij een fietstocht van drie weken langs de Baltische Zee en in Scandinavië. De lijst spullen valt onder de categorie licht fietsen. Er is bewust gekozen voor lichte en compacte bagage in combinatie met een lichte en snelle fiets boven de gebruikelijke zware bepakking die weliswaar meer comfort biedt maar langzamer fietst. Daarnaast is de kwaliteit van de fietspaden in de EU vaak goed en ook beschikbaar via GPS. Nieuw op de lijst van deze zomer is een eReader met Internet verbinding en een lage opvouwbare kampeerstoel. Alles bij elkaar zit ik nog steeds onder 20 kilo, inclusief de fiets. Een interactieve afbeelding met de beschrijving van de spullen en het gewicht staat op deze pagina: https://tinyurl.com/2n8uyh53

    Tekst: H. Amouch

    Comment

    Working...
    X